Filosofia e Teologia XXXVIII, 2 (2024), Dio in questione. Post-teismo e dintorni, pp. 379-385
Questo saggio esplora il concetto di "ineffabile seppur comprensibile" come punto di intersezione tra filosofia della religione e pensiero ebraico in alcune opere del rabbino polacco-americano Abraham Joshua Heschel (1907-1972). Se da una parte è evidente l'influenza della teologia negativa elaborata da Maimonide, dall'altra vi è una rilettura della nozione di rivelazione come via per accedere a quel che trascende la ragione umana. Questa via rivelativa predilige l'intuizione al ragionamento e coglie gli aspetti più emotivi della capacità umana del conoscere, mostrando un attributo del Divino spesso trascurato dalla filosofia: la sua com-passione, il pathos della condivisione e della relazione di buberiana memoria. Heschel si inserisce così nel solco dei grandi teologi ebrei del Novecento e rilancia il valore euristico di tutta la tradizione chassidica a cui appartiene.
Parole chiave: ineffabile, linguaggio religioso, chassidismo, Maimonide Mordecai Kaplan
The Ineffable Essence of the Human Being in the Religious Philosophy of Abraham Joshua Heschel
This essay explores the concept of "ineffable although comprehensible", as the shared focus of a philosophy of religion and the Jewish thought, in some works written by the Polish-American rabbi Abraham Joshua Heschel (1907-1972). In his pages it is possible to detect the influence of the Maimonidean negative theology, but at the same time we find a ri-evaluation of the notion of revelation as a way to access a sphere that transcends the human rational capability to understand. Such a way emphasizes intuition over reasoning, catching the more emotional dimensions of the human process of comprehension, and showing an attribute of the Divine often overlooked by philosophers: the divine com-passion, the pathos of the con-division, the intense relationship evoked by Buber's Ich und Du. Heschel is therefore part of the great Jewish heritage of the Twentieth century and adds heuristic value to the Hasidic tradition to which he belongs.
Keywords: Ineffable, Religious Language, Hasidism, Maimonides, Mordechai Kaplan
